Skip to main content

December 2023

Works by Ha Chong-Hyun and Lee Seung Jio Presented in the Group Exhibition Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s at the Guggenheim Museum, New York, USA

Artists: 하종현(Ha Chong-Hyun), 이승조(Lee Seung Jio)
Exhibition Dates: September 1, 2023 – January 7, 2024
Exhibition Venue: 미국 뉴욕 솔로몬 R. 구겐하임 미술관 Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA
Website: https://www.guggenheim.org/exhibition/experimental-art-in-korea-1960s-70s 
Works by Ha Chong-Hyun and Lee Seung Jio are on view in the group exhibition Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s–1970s, held at the Guggenheim Museum, New York, USA. Previously presented at the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA) Seoul in May, this traveling exhibition focuses on the avant-garde activities of young Korean artists in the 1960s and 70s and brings together more than 80 significant works by leading figures in experimental art of the period.

Korean experimental art emerged in the late 1960s and 70s, a period marked by turbulent socioeconomic, political, and cultural changes spurred by the rapid urbanization and modernization following the Korean War. Young artists in this period sought to confront the ever-changing present by creating boundary-pushing works, including new media and art forms such as objects, happenings, film, and video, beyond the realm of conventional painting and sculpture. Originating from issues shaped by the authoritarian state of the Korean military regime in the 1960s and 70s, Korean experimental art is clearly distinct from its American counterpart. This exhibition holds significance as the first dedicated to Korean experimental art in a North American museum, reflecting these pivotal phases of Korean history.

In this exhibition, Ha presents four early works integral to Korean art history, including White Paper on Urban Planning (1967), which encapsulates the artist's interest in urbanization in Korea in the late 1960s with its distinctly compartmentalized geometric forms. In Work 73-13 (1973), the grid-like barbed wire recalls the post-war situation in Korea, while its pointed ends that pierce the back of the canvas resemble the bars of a prison cell, signifying the artist's silent resistance to the dictatorship of the time.

Nucleus F-G-999 (1970) by Lee Seung Jio, a pioneering figure in Korean geometric abstraction, stands in stark contrast with the dominant style of the time. Featuring a V-shaped arrangement of pipes, the work demonstrates the artist's precise visual language, responding to the turbulent time through the illusion of metallic surfaces achieved through simple forms and tonal variations within a rigid order.

The exhibition at the Guggenheim will remain on view through January 7, 2024, and then travel to the Hammer Museum in Los Angeles on February 11, 2024.
미국 뉴욕 구겐하임 미술관에서 열린 기획전 《한국 실험미술 1960-70년대》에 하종현과 이승조 작품 선보여 
뉴욕 구겐하임 미술관에서 열리는 기획전 《한국 실험미술 1960-70년대》에서 하종현과 이승조 작가의 작품이 선보인다. 이번 전시는 지난 5월 국립현대미술관 서울에서 개최된 동일 전시의 순회전으로, 1960-70년대에 활동하던 한국 청년 작가들의 전위적 활동에 주목, 당대 실험미술 주역들의 역사적인 작품 80여 점을 소개한다.

한국의 실험미술이 태동한 1960년대 후반과 70년대는 6.25 전쟁 이후 급격한 도시화와 근대화로 인해 사회경제적, 정치적, 문화적으로 엄청난 변화를 겪은 격동의 시기였다. 이 시기의 청년작가들은 기존 회화 및 조각의 영역을 벗어나 오브제, 해프닝, 영화, 비디오 등의 새로운 매체와 형식을 통해 끊임없이 변화하는 현재를 직시하고자 했다. 이런 점에서 한국의 실험미술은 1960-70년대 당시 대한민국 군사정권의 정치적 억압과 권위주의적 분위기 속에서 태동한 움직임이였기에 미국 현지의 실험미술과는 확연히 구분된다. 이번 전시는 이러한 시대상을 반영한 한국만의 고유한 실험미술을 북미에서 최초로 선보이는 자리이며, 따라서 특별한 의미를 갖는다. 

이번 전시에서 하종현은 4점의 한국 미술사에 기록되어 있는 초기 작품들을 선보인다. 그중 〈도시 계획 백서〉(1967)는 뚜렷하게 구획된 기하학적 형태를 담아 1960년대 후반 한국의 도시화에 대한 작가의 관심을 압축적으로 나타낸다. 함께 전시되는 〈작품 73-13〉(1973) 속 그리드 형태의 철조망은 전후(戰後) 한국의 상황을 상기시키며, 캔버스의 뒤쪽을 파고드는 철조망의 뾰족한 끝은 감옥의 철창과도 닮아 있어 당시의 유신 정권에 조용히 저항하던 작가의 작업세계를 은유한다.

한편 한국적 기하추상을 구축한 이승조의 〈핵-F-G-999〉(1970)는 기존의 회화 경향과는 확연히 구분된다. 해당 작품은 파이프 형상을 V자로 배열한 모습으로, 엄격한 질서 안에서 단순한 형태와 색조 변이로 금속성의 환영을 통해 시대의 변화상까지 표현해낸 작가의 정밀한 시각언어를 보여준다.

구겐하임 미술관의 전시는 2024년 1월 7일까지 계속되며, 이후 2월 11일부터는 로스앤젤레스 해머미술관에서의 순회전으로 이어질 예정이다.

Source:
1) Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s press release, provided by the National Museum of Modern and Contemporary Art
2) Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s press release, provided by the Solomon R. Guggenheim Museum