Skip to main content

November 2023

Park Chan-kyong, Subject of Solo Exhibition Gathering at Smithsonian’s National Museum of Asian Art, Washington D.C., USA

Artist: 박찬경(Park Chan-kyong)
Exhibition Dates: October 7, 2023 – October 13, 2024
Exhibition Venue: 미국 워싱턴 D.C. 스미스소니언 국립아시아미술관 The Smithsonian’s National Museum of Asian Art, Washington D.C., USA
Website: https://asia.si.edu/whats-on/exhibitions/park-chan-kyong-gathering/ 
Artist Park Chan-kyong is the subject of the solo exhibition Park Chan-kyong: Gathering, on view at the Smithsonian’s National Museum of Asian Art, Washington, D.C., USA. Marking the inaugural exhibition in the National Museum of Asian Art’s modern and contemporary galleries, the exhibition opens as the museum celebrates its centennial year. The show is the artist's first solo exhibition at a major American museum.

The Seoul-based artist has garnered international recognition for his use of photography and film to examine the complex history of modern Korea. The works in this exhibition are a testament to his ongoing artistic endeavors. Citizen's Forest (2016) is a panoramic 3-channel video work that draws on the poetry of Kim Su-yeong (1921–68), Korean Minjung painting, and folk culture to reflect on major tragedies in South Korea’s modern history. In this poetic video filled with metaphors and allusions, Park expresses condolences to the nameless souls who perished during the tragic events of Korean history, including the Donghak Peasant Revolution (1894), Korean War (1950–53), Gwangju Democratic Uprising (1980), and the Sewol ferry disaster (2014).

Also on view is another significant work titled Belated Bosal (2019). The video work revolves around the themes of Buddha's Nirvana and the catastrophic radioactive leak in Fukushima. The majority of the images in the video are shot in black-and-white negative, reminiscent of autoradiography, a technique used to visualize radiation exposure. Based on a specific Buddhist narrative, the film reflects Park's ideas on challenging conventional situations, depicting a silent form of hospitality and a time when traditional narratives cease to be effective.

The exhibition presents a total of five works that closely trace the enduring traces of tradition, history, and disaster in contemporary society. Among them is Child Soldier (2017), a series of still and moving image portraits reimagining the presence of a lonely North Korean soldier. Also featured is Fukushima: Autoradiography (2019), illustrating the consequences of ecological disasters through negative images and natural landscapes. Park Chan-kyong: Gathering continues until October 13, 2024.
박찬경, 스미스소니언 국립아시아미술관에서 개인전 《박찬경: 모임Gathering》 개최
박찬경 작가의 개인전 《박찬경: 모임Gathering》이 미국 워싱턴 D.C.에 위치한 스미스소니언 국립아시아미술관에서 열린다. 국립아시아미술관 개관 100주년을 맞이하여 신설된 현대미술 갤러리의 첫 전시로, 미국의 주요 미술관에서 선보이는 작가의 첫 개인전이기도 하다.

서울을 기반으로 활동하는 박찬경은 사진과 영화 매체를 통해 한국 현대사의 복잡다단한 역사를 조명하는 작업을 이어왔다. 이번 전시에 선보이는 작품들 또한 그와 맥락을 같이한다. 그중 〈시민의 숲〉(2016)은 시인 김수영(1921-1968)의 시에 영감 받은 작가가 한국 민중미술, 민속문화를 바탕으로 한국 근현대사의 비극을 한 폭의 산수화처럼 펼쳐 표현한 3채널 비디오 작품이다. 은유와 알레고리로 가득 찬 한 편의 시와도 같은 영상 속에서 작가는 1894년 동학농민봉기, 1950~53년 한국전쟁, 1980년 광주민주화운동, 2014년 세월호 참사 등 한국사 속 혼란 가운데 저물어갔던 이름 모를 영혼들을 애도한다.

작가의 주요작인 〈늦게 온 보살〉(2019) 또한 전시된다. 부처의 열반과 후쿠시마의 방사능 유출이라는 재난을 연결한 영상 작품으로, 영상의 대부분이 네거티브로 표현되어 방사선 피폭을 시각화하는 오토래디오그래피(autoradiography) 방식을 은유한다. 박찬경은 불교의 설화에 기반해 관습적 상황에 대한 파괴, 언어가 말소된 환대 그리고 설화가 더 이상 작동하지 않는 시대에 대한 그만의 관점을 담아낸다.

이외에도 고독한 북한 병사의 모습을 스틸 이미지와 영상으로 재해석한 〈소년병〉(2017), 네거티브로 변환된 이미지와 자연 풍경을 통해 생태적 재앙의 의미를 전달하는 〈후쿠시마: 오토래디오그래피〉(2019) 등 현대 사회의 전통과 역사, 재난의 흔적을 촘촘히 추적하는 총 5점의 작업이 소개된다. 전시는 2024년 10월 13일까지 이어진다.

[Source from Park Chan-kyong: Gathering press release, provided by Smithsonian’s National Museum of Asian Art]