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August 2023

Haegue Yang Unveils Newly Commissioned Work in the 20th Anniversary Group Exhibition World Classroom: Contemporary Art through School Subjects at Mori Art Museum, Tokyo

Artist: 양혜규(Haegue Yang)
Exhibition Dates: April 19 – September 24, 2023
Exhibition Venue: 일본 도쿄 모리 미술관 Mori Art Museum, Tokyo, Japan
Website: https://www.mori.art.museum/en/exhibitions/classroom/index.html
Haegue Yang is currently participating in the 20th anniversary group exhibition, World Classroom: Contemporary Art through School Subjects, at Mori Art Museum, Tokyo. The exhibition aims to spotlight the wide-ranging connections that contemporary art shares with a variety of disciplines and features approximately 150 works by 54 contemporary artists and collectives who attempt to explore the unknowns of the world and thus rediscover history from across the world.

In the exhibition, Yang presents a newly commissioned work, The Sonic Hybrids – Dual Energy (2023), a two-part sculptural ensemble. Among the two, The Sonic Hybrid – Migrating after Ohtake (2023) expresses dynamic energy by reconstructing the large abstract sculptures by Tomie Ohtake (1913-2015), a Kyoto native who moved to Brazil. The sculpture's body is composed of purple bells, symbolizing femininity, justice, and dignity, combined with green bells reminiscent of nature and hope, along with an arrangement of artificial flowers from Asia and South America placed on top.

Meanwhile, The Sonic Hybrid – Cooling Overturning (2023), which suggests an image of an inverted nuclear power plant cooling tower, is entirely covered with uncolored stainless-steel bells. Positioned on its upper part are solar cells and small cooling fans, which resemble the eyes of a character, thereby addressing contemporary topical issues related to energy generation and usage. Prior to the opening of the exhibition, the Mori Art Museum decided to acquire The Sonic Hybrids – Dual Energy for its permanent collection.

The exhibition also introduces three works from Yang’s Sonic Hemisphere series (2023), which are regularly activated by the museum staff to produce a gentle resonance throughout the gallery space, and a wallpaper collage titled The Fantastic Warp and Weft of a Tropical Depression (2020/2023), which adorns the surrounding walls. The wallpaper work, demonstrating the artist’s longstanding interest in natural phenomena, is composed of 3D images from the internet’s open source and geometric shapes of binakol, a traditional woven fiber from the Philippines.

World Classroom: Contemporary Art through School Subjects remains on view through September 24.
양혜규, 도쿄 모리 미술관에서 열린 20주년 기념 단체전 《전지구적 수업: 교과목에 따른 현대미술》에 커미션 신작 공개
양혜규가 일본 도쿄 모리 미술관에서 열린 20주년 기념 단체전 《전지구적 수업: 교과목에 따른 현대미술World Classroom: Contemporary Art Through School Subjects》에 참여한다. 본 전시는 오늘날 현대미술이 다양한 분야와 폭넓게 연결된다는 점에 주목하여, 미지의 영역을 탐색하고 역사를 재발견해나가는 과정을 조명하는 전세계 현대미술가 54명(팀)의 작품 150여 점으로 꾸려진다.

이번 전시에서 양혜규는 새롭게 커미션 받아 제작해 두 조각이 한 쌍을 이루는 조각군 〈소리 나는 하이브리드 – 이중 에너지〉(2023)를 선보인다. 그중 〈소리 나는 하이브리드 – 오타케에 따른 이주〉(2023)는 브라질로 이주한 교토 출신의 예술가 토미 오타케Tomie Ohtake(1913-2015)의 대형 추상 조각을 재구성하여 역동적인 에너지를 표현한다. 여성스러움, 정의, 품격 등을 상징하는 보라색 방울과 자연과 희망을 연상시키는 녹색 방울이 조각의 몸통을 이루고, 머리 위에는 아시아와 남미의 생태계를 아우르는 식물로 구성된 조화 다발이 얹힌 형태를 띤다.

이어 거꾸로 뒤집힌 원전 냉각탑을 연상케 하는 〈소리 나는 하이브리드 – 냉각 전복〉은 채색되지 않은 스테인리스 스틸 방울로 온몸이 뒤덮여 있다. 작품 상단에는 태양광 LED 등과 캐릭터의 눈을 닮은 소형 환풍기가 배치되어 에너지의 발전, 소비 등 동시대의 주요한 주제를 환기한다.
한편 이번 전시의 개막에 앞서 모리 미술관은 〈소리 나는 하이브리드 – 이중 에너지〉를 영구 소장하기로 결정했다.

이외에도 미술관 관계자에 의해 주기적으로 활성화되어 전시장에 은은하게 공명하는 〈소리 나는 반구〉(2023) 조각 연작 세 점과, 전시장을 에워싸는 벽지 콜라주 작업 〈열대저압부의 환상적 날실 씨실〉(2020/2023)이 소개된다. 자연현상에 대한 작가의 오랜 관심을 보여주는 이 벽지 작업은 인터넷의 오픈소스에서 획득한 다채로운 3D 이미지와 함께 필리핀의 전통적인 직조 섬유 ‘비나콜binakol’의 기하학적 문양 등으로 구성된다.

《전지구적 수업: 교과목에 따른 현대미술》은 9월 24일까지 계속된다.

[Source from WORLD CLASSROOM: Contemporary Art through School Subjects press release]