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June 2023

Ha Chong-Hyun and Lee Seung Jio Participate in Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s held at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul

Artists: 하종현(Ha Chong-Hyun), 이승조(Lee Seung Jio)
Exhibition Dates: May 26 – July 16, 2023
Exhibition Venue: 국립현대미술관 서울관 National Museum of Modern and Contemporary Art Seoul
Website: https://www.mmca.go.kr/exhibitions/exhibitionsDetail.do?exhFlag=1&exhId=202302010001613 
The Dansaekhwa pioneer Ha Chong-Hyun and the father of Korean geometric abstraction Lee Seung Jio are participating in the group exhibition Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s, held at the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), Seoul, on view from May 26 to June 16, 2023. Co-organized by the MMCA and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York, the exhibition provides a window into the history of Korean experimental art, which not only revolutionized the contemporary Korean art scene through the avant-garde experiments of young Korean artists in the 1960-70s, but also expanded these artists’ practices into the global art world.
While the international society experienced radical shifts in the 1960s and 70s, affected by the 1968 Revolution, the anti-war movement, and the rise of feminism, South Korea faced social turbulence due to rapid modernization and industrialization, enforced by a dictatorship founded upon the tension brought about by the ideological differences between North and South Korea. During this period, young artists who sought the “meaning of art” advocated for a stronger connection between art and society, rising against the conventions of the older generation. Furthermore, these artists transcended existing boundaries of art—such as painting and sculpture—and defined a new genre of “experimental art” incorporating objects, three-dimensional art, performance, events, film, and video that reflected the vigorous sociopolitical climate of the times. 

The exhibition presents six subtopics to introduce the group activities of emerging artists from the late 1960s. In particular, the ‘Statements of Youth and a Historical Transition’ section features Ha Chong-Hyun’s White Paper on Urban Planning (1967), exemplifying the artist’s fascination with the schematic urban structure of Korea, and Lee Seung Jio’s Nucleus No. G99 (1968), visualizing a sense of spatial depth.
The ‘Under the Banner of Avant-garde: AG’ section—which introduces experimental art from the early 1970s—showcases three of Ha Chong-Hyun’s paintings. Work 73-13 (1973) evokes the post-war reality faced by those in Korea, by depicting barbed wire arranged as a grid (fixed with screws), over a layer of burlap covering a piece of plywood lined with foam. 

Meanwhile, the current exhibition at the MMCA will first travel to the Guggenheim Museum in New York (on view from September 1, 2023), then to the Hammer Museum in Los Angeles (on view from February 11, 2024).
하종현과 이승조, 국립현대미술관 서울관 《한국 실험미술 1960-70년대》 참여
단색화의 선구자 하종현과 한국적 기하학 추상을 구축한 미술가 이승조의 작품이 5월 26일부터 7월 16일까지 국립현대미술관 서울점에서 열리는 기획전 《한국 실험미술 1960-70년대》에서 선보인다. 미국 뉴욕의 솔로몬 R. 구겐하임미술관과 국립현대미술관이 공동 기획 및 주최한 이번 전시는 1960-70년대 활동하던 한국 청년 작가들의 전위적 실험을 통해 당대 한국미술의 면모를 새롭게 했을 뿐만 아니라, 세계 미술계의 일원으로 그 실천의 영역을 확장했던 한국의 실험미술 역사를 조망한다. 
1960-70년대 당시 국제 사회가 68혁명, 반전 평화운동, 페미니즘 등으로 뜨거운 인식의 전환기를 맞이했던 와중에, 한국은 차가운 남북 분단의 이념 대립 속에서 개발독재 정권의 압축적 근대화와 산업화로 인한 급속한 사회 변동을 겪고 있었다. 이때 예술의 의미를 모색해 온 청년작가들은 예술과 사회의 소통을 주장, 보수화된 기성세대의 형식주의에 반발하는 데 앞장섰다. 그리고 기존의 회화, 조각의 영역을 벗어나 오브제와 입체미술, 해프닝, 이벤트와 영화, 비디오를 포함한 다양한 매체들을 전위적 ‘실험미술’의 이름으로 포괄하며 역동적인 사회 현상을 반영하였다.

1960년대 후반 신진 예술인 그룹의 활동을 소개하는 이번 전시는 총 6개의 소주제로 구성된다. 그중 당시 한국의 도식화에 대한 작가의 관심을 압축적으로 나타내는 하종현의 〈도시 계획 백서〉(1967)과 공간의 환영감과 깊이감이 드러나는 이승조의 기하추상 작업 〈핵 No. G99〉(1968)은 ‘청년의 선언과 시대 전환’ 섹션에서 소개된다. 
이어 1970년대 초의 실험미술을 소개하는 섹션 ‘전위의 깃발 아래-AG(한국 아방가르드 협회)’에서도 하종현의 작품 3점을 만날 수 있다. 특히 폼이 덧대진 합판 위에 마포를 덮어씌우고 그 위에 철조망을 배치, 나사로 고정한 〈작품 73-13〉(1973)은 그리드 형태의 철조망 배치를 통해 전쟁 이후에 벌어진 한국의 상황을 상기시킨다. 

이번 전시는 서울에 이어 9월 1일부터는 뉴욕 구겐하임미술관에서, 내년 2월 11일부터는 LA 해머미술관에서 순차적으로 열릴 예정이다.

[Source from Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s-1970s press release, provided by the National Museum of Modern and Contemporary Art]