Skip to main content

February 2012

아트포럼(Artforum) 매거진 1월호: 양혜규 작가 소개



(Left) Cover of Artforum (Jan 2012) / (Right) From top left: View of Printemps de Septembre, Musée les Abbattoirs, Toulouse. View of Haegue Yang’s untitled installation, La Chapelle des Carmélites, Toulouse, 2011. View of Jim Drain’s untitled installation, Foundation Espace écureuil pour l’Art Contemporain Caisse d’Epargne, Toulouse, 2011.


*담당자: 전민경(02-3210-9885)
*아트포럼 웹사이트: http://artforum.com/

국제갤러리의 양혜규 작가의 <Printemps de Septembre> 참여 작품이 미국 아트포럼 1월호에 소개되었다. 이는 2011년 9월 프랑스 툴루즈 전 지역 곳곳에서 펼쳐 졌던 아트페스티벌로서, 양혜규 작가 외 토마스 하우시고, 조시 스미스, 크리스토퍼 울, 이자 겐츠켄 등 국제적인 무대를 기반으로 활동하는 총 40여명의 작가들이 참여했다.
양혜규의 참여작 <현장 큐브> (2010-2011) 시리즈는 툴루즈의 까멜리트 사원에서 선보였는데, 아트포럼의 다니엘 마커스(Daniel Marcus)에 의하면 “양혜규 작가는 에바 헤세의 1967년 작 의 영향을 받은 듯 구멍이 뚫리고 빛이 나는 네 개의 금속 큐브 안에 흰 초를 채웠다. 여기에 무한 반복으로 읊조리는 나레이션을 더하여 모래 동굴에 갇힌 곰 여인 이야기를 들려준다. 이는 한국의 단군신화에 기반한 것으로서 곰이 인간이 되어 여성성을 간직하고 후에 모성을 갖는 신화적인 내용을 담고 있다. 단순한 듯하지만 흥미로운 이야기를 전달하는 이 작품은 예배당을 국가적인 정서에서 비롯된 꿈으로 찬 동굴로 변형시키는 힘을 갖고 있다.” (아트포럼 1월호, 기사에서 발췌)

Haegue Yang’s work has been covered in the January 2012 issue of Artforum magazine. The article introduced the contemporary arts festival Printemps de Septembre, which brings together works by forty artists such Thomas Houseago, Josh Smith, Christopher Wool, Isa Genzken exhibited in various venues of Toulouse, France.
For this occasion, Yang presented her Site Cube series (2010-2011) at La Chapelle des Carmélites. Artforum’s Daniel Marcus has mentioned Haegue’s works as follows. -- “Artist Haegue Yang had filled four illuminated, perforated metal cubes with extinguished white candles, an oblique nod to Eva Hesse’s own perforated cube, Accession II, 1967. The installation was brought to life by an audio recording: A girl told the story of a tiger and bear trapped in a cavern of sand; the bear would undergo a process of transubstantiation, becoming the birth mother of the Korean nation. Simple but effective, the piece transformed the painted chapel into a cave of (national) dreams.” (Excerpted from January 2012 issue of Artforum)