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March 2011

양혜규 오사카 국립 국제 미술관 그룹전

전시제목: Kaza Ana / Air Hole: Another Form of Conceptualism from Asia
전시장소: 오사카 국립 국제 미술관 The National Museum of Art, Osaka
전시기간: 2011년 3월 8일 –  6월 5일
개관시간: 화-일 10am-5pm (월요일 휴관)
웹사이트: http://www.nmao.go.jp




Haegue Yang. Seoul Guts, 2010. 6 Light sculptures. Dimensions variable. Installation view, The Artsonje Centre, Seoul. Courtesy Kukje Gallery, Seoul.



오사카 국립 국제 미술관은 <카자 아나 / 바람 구멍 : 아시아에서 보여지는 또 다른 형태의 개념주의 Kaza Ana / Air Hole: Another Form of Conceptualism from Asia> 전시를 개최한다. 이번 전시는 일본을 비롯한 아시아 출신 9명의 작가 및 그룹의 작품을 포함한다1960-70년대에 처음 대두된 개념 미술은, 영화, 공연, 글자, 기호 등을 기반으로 물질적인 형태를 갖추지 않은 장르로 정의되었었다. 곧 개념 미술은 사회적·역사적 체제를 비판하거나 자기 비판적인 태도를 포괄하는 광범위한 영역을 예술 안으로 흡수시켰다. 그 후, 1990년대 이래로 개념 미술이라는 용어는 “일상 생활(daily routine)”과 “신체(the body)” 등 당시로서는 일반적이지 않은 키워드를 다루는 예술로서 지칭되어지기 시작했다.

오사카 미술관은 이번 전시에서 최초로 개념 미술적 성향을 갖는 아시아 여러 지역의 작가들을 한데 모아 선보인다. 본 전시는 아시아를 하나의 지역으로서 이해하는 지엽적인 접근방식에서 벗어나 아시아 작가의 작업들을 보다 다른 관점에서 접근해보고자 한다. 즉, 기존의 서구적인 텍스트에서 벗어나 사회와 역사구조에 비판적인 태도를 견지하는 작업들에 초점을 맞추면서, 개념미술이라는 카테고리를 보다 다각적인 관점에서 바라보고자 한다.

이번 전시의 목적은 “아시아의 개념주의란 무엇인가?” 라는 질문에 대한 대답이 아니다. 그보다는 아시아를 기반으로 활동하거나 아시아의 문화적 정서를 가지고 있는 작가들이 국제 예술계의 현 상황의 반응을 살펴보고, 그들의 각기 다른 태도를 가지고 자신들의 목소리를 낼 수 있는 장을 만들기 위함이다. 최근 서구적 가치가 위기를 맞게 되면서, 작가들은 개인 혹은 국가적 정체성의 문제에 대해 진지한 태도를 취하게 되었다. 이와 같이 참여작가들은 예술세계에서 끊임없이 논의되던 정치적인 문제들과 함께 그들 자신이 나아갈 길에 대한 탐구를 제기한다
본 전시 참여작가 중 대표적인 국내작가인 양혜규 작가는 국제갤러리의 소속작가로서 현재 서울과 베를린에서 거주하며, 사회 속 개인과 타자의 관계 혹은 개인적인 것과 공적인 것 사이의 경계를 다루는 작업을 하고 있다. 이러한 작가의 관계에 대한 관심은 열, 빛, 바람을 포함한 감각적이고 부서지기 쉬운 작품으로 연결되는데, 특히 일상적 사물들을 사용하여 작품을 제작, 이에 더불어 감각적 매력과 비판적인 견지를 채워 넣음으로써, 보는 이들로 하여금 해당 작품들을 일상에서 느끼는 감성들로 변환시킨다. 작가는 대표적인 활동사항으로는 2009년 베니스 비엔날레 한국관 단독참여작가였으며, 이 후 미니애폴리스(Minneapolis)에 위치한 워커 아트 센터(Walker Art Center)에서 대규모 개인전과 뉴욕 뉴뮤지움(New Museum)의 개인전과 같은 국제적인 활동으로 명성을 쌓아왔다. 관련하여, 이번 전시에 소개되는 양혜규 작가의 <서울 근성 Seoul Guts>은 전구를 사용한 설치작품으로, 작가의 가장 대표적인 작품 중 하나로써, 2010년 서울에서 열렸던 개인적에 선보인바 있다.


The National Museum of Art, Osaka is pleased to present a special exhibition titled "Kaza Ana/ Air Hole: Another Form of Conceptualism from Asia," featuring the work of nine Asian-born individuals and groups artists.

Emerging in the West in the 1960s and 70s, conceptual art was defined by its genre-spanning approach, which included immaterial expressions based on letters and signs as well as films and performances. During that period the term came to indicate a wider range of work, including art that was socially or historically structured and the art that was clearly observed to self-critic in art history and criticism during the past decades. Since the 90s, the conceptualism also asserts that the art restructuring deals with multifarious keywords such as "daily routine" and "the body."

In this exhibition, we introduce for the first time a group of artists from focused on Asia who also display conceptual tendencies in the widest sense. While touching on the difficulty involved in conceiving of Asia as a geographical place, our decision to focus on work "from Asia" is meant to offer a different approach to conceptual art, which arose out of a primarily Western context and was originally characterized by a critic of social, historical and, cultural composition.

The objective of the exhibition isn't to provide answers to questions like "What is Asia contemporary conceptualism?", but rather to examine how artists from Asia are recognizing to the current conditions of the contemporary art scene and to create a forum for a number of voices representing a variety of attitudes. As Western values currently face opposition from all aspects, artists have been inspired to closely examine their own identities, and while carefully assessing the political agendas that are being pursued in the art world, are now searching for their own perspectives.

One of participating artist of this exhibition Haegue Yang who also, one of artist in Kukje gallery in Seoul, South Korea, make use of daily routine “history”, and by imbuing their work with both sensorial appeal and an excellent critical aspect, transform our sense of everyday object in life. Haegue is presenting Seoul Guts as an installation in this exhibition, consists of six light sculptures, and shows six Seoulites with daily object. Yang has found in the traditional markets of Seoul and other places. Among them it brings a gentle wind to the stagnant quality of contemporary life, and provides new discoveries that share something with the outlook of young spirit of contemporary conceptualism. Additionally Yang’s significant experiences are the only participated artist at the Korean Pavilion of the Venice Biennial in 2009, a solo exhibition in Walker Art Center in Minneapolis, and New Museum in New York, etc

The term "air hole" doesn't refer to a gap that was created to destroy values of the past, but rather suggests a space through which air can pass between the works, which while ascertaining their position, reexamine preconceptions, make and break rules and accept contradictions. This exhibition sincerely hopes you will join us for this alternative form of conceptualism, in which the artists, with wisdom and humor, introduce a new wind to the current environment of ever-increasing globalization and violent economic change.