Skip to main content

April 2012

홍승혜 작가, 아뜰리에 에르메스 개인전 <광장사각 廣場四角> 개최



홍승혜, Tree Speak Compass, pole sign


전 시 명: 광장사각 廣場四角
전시기간: 2012년 4월 5일 – 6월 12일
전시장소: 아뜰리에 에르메스 ATELIER HERMES
참여작가: 홍승혜
관람시간: Open 10:00 – Close 18:00
문의: 전민경 (02-3210-9885)

홍승혜 – 광장사각 . 廣場四角
국제갤러리 전속 홍승혜 작가는 오는 4월5일부터 아뜰리에 에르메스에서 <광장사각 廣場四角> 개인전을 가진다. 메종 에르메스 도산 파크 3층에 위치한 현대미술공간 아뜰리에 에르메스는 하나의 광장으로 변모한다. 그리스의 아크로폴리스에서 우리시대의 SNS에 이르기까지, 광장의 사회문화적 개념과 기능이 급속하게 변화하는 가운데, 작가 홍승혜는 파티션으로 겹겹이 둘러 싸여 있던 전시장의 ‘생얼’을 드러낸 후, 공간에 대한 최적의 개입과 유기적인 제안을 통해 이 장소를 - 시간적으로 제한적이지만, 공간적으로 구체적인 - 광장으로 변신시킨다.
이번 개인전은 메종 에르메스 도산파크와 아뜰리에 에르메스의 설계자였던 고故 르나 뒤마Rena Dumas의 건축적 의도를 잘 드러내준다. 시간에 따른 빛의 변화가 고스란히 전시장안으로 스며드는가 하면, 자하의 땅과 하늘을 곧바로 연결하는 시점을 제공하며 큐브 모양의 건축물 한가운데를 차지하고 있는 전시장은 사각형square의 단면을 그대로 노출하고 있다. 잘 알려져 있다시피 균일한 사각형의 반복되는 그리드 구조는 건축과 도시구조에 관한 유토피아적 원형에 해당한다고 할 수 있다. 홍승혜는 에르메스 사옥을 구축하고 있는 이 정방형 모듈을 단초로 사각형을 하나의 광장, 즉 만인만물이 모이는 공간이자 나아가 우주에 대한 은유로 설정한다. 이에 따라 유기적 기하학organic geometry의 기반인 픽셀은 우주의 원소이자 우주 그 자체가 된다. 광장을 구성하는 건축물의 연속적 파사드, 광장의 바닥면, 기념비, 가로등, 벤치 등이 마찬가지로 <광장사각>에도 기본 요소로 등장한다. 하늘과 나무 등의 자연도 작가의 재해석을 거쳐 자리잡게 된다. 또한 광장 한 모퉁이에는 작은 와인바가 있으며, 여기에도 역시 다양한 집기들, 테이블, 와인셀러, 벽화, 네온 사인, 영상 프로젝션 등이 들어선다. 이렇게 해서 ‘공간의 최적화’라는 유기적 기하학의 이념은 그 조형적 이데아를 토대로 실제 공간으로 탄생한다.
이곳은 삶의 유기적 진화가 지속적으로 이루어질 수 있는 우리 모두의 만남의 장소이자 그 알레고리이며 좌절을 거듭하고 있는 모더니스트 유토피아를 향한 또 다른 작은 도전이기도 하다. 특히 이러한 도전의 과정 속에서 네온 사인과 영상 프로젝션은 <광장사각>을 사유하는 방식의 일환으로 다른 작가와의 협업을 통해 진행된다. 와인바의 네온 사인은 작가 박광수와, 영상 프로젝션은 작가 심래정과 공동 작업으로 완성되며, 저작권은 공동 소유로 한다.
이번 프로덕션은 에르메스 재단의 후원으로 이루어졌으며 전시기간 중 관련 아티스트북도 출간될 예정이다.

Hong Seung-Hye – Square Square . 廣場四角
Kukje Gallery’s represented artist Hong Seung-Hye’s solo exhibition opens at Atelier Hermès on April 5th. This April, the contemporary art space Atelier Hermès (Maison Hermès Dosan Park, 3rd Floor) will be transformed into a public square. The sociocultural concept of the public square is one that has evolved over time, from the function of the Greek Acropolis to the SNS of today and artist Hong Seung-Hye brings her own vision of this process to life. Exposing the bare face of a gallery usually surrounded by layers upon layers of partitions, Hong limits her optimal interventions to the organically suggestive in order to create the (temporally limited but spatially specific) effect of a public square.
A solo exhibition of Hong’s work, “Square Square”(광장사각 廣場四角) is a show that reflects the architectural objectives of the late Rena Dumas, the mind behind the construction of Maison Hermès Dosan Park and Atelier Hermès. As the exhibition space soaks in the changing light of each passing hour, the geometric square formed by the space itself becomes a point of connection between floor and sky while also serving as a central cross-section of the architectural cube formed by the building as a whole. It is common knowledge that a grid of repeating, uniform squares constitutes an archetypal building block of architecture and city planning. Using the four sided module that is the structure of Maison Hermès Dosan Park and Atelier Hermès as her own basic block, Hong builds yet further by casting the geometric squar in the role of a public square; in so doing, she creates both a space in which all can gather and a metaphor for the universe at large. The pixel, as the fundamental basis of organic geometry, here becomes the elemental unit of the universe and therefore the universe itself. The continuous façade that makes up a public square, the materials of its surface, the monuments, the benches and lamp post: all appear as basic elements of “Square Square.” National features like trees and sky, reinterpreted by the artist, are also given their place. And the wine bar, located in a corner of the square, serves as the setting for an array of household fixtures, tables, a wine cellar, murals, neon signs, and ongoing video projection.
The result? The birth of a space that actualizes the very ideal of organic geometry: ”the optimization of space.”
This space functions as a literal meeting place, open to all, in which the organic evolution of life can be carried on without interruption, while simultaneously also serving as an allegorical representation of the same. It is, in other words, yet another attempt to rise to the challenge of reaching for the modernist utopia. In the process of taking on this challenge, Hong chose to collaborate with other artists on two of the show’s pieces – a move in keeping with the modes of ownership presented by “Square Square.” The neon sign in the wine bar was created in collaboration with artist Park Gwangsoo, while the video projection was created in collaboration with artist Sim Raejung; the copyrights for both pieces are jointly owned.
The entirety of this production was made possible by the support of Foundation d’entreprise Hermès, and a related artist’s book is slated for release.




Contents provided by ATELIER?HERMES.